Máte sjeté pneu a chcete si vybrat nové?
Nevíte co znamenají značky a kódy na vaší gumě?
Chcete si koupit pneu a nevíte jak na to?

Tak si přečtěte tento článek ve kterém naleznete veškeré potřebné informace.

Při výběru pneu je důležitých hned několik faktorů.
V první řadě jsou to data z technického průkazu.

V TP máte přesný rozměr pneu, které musíte mít na motorce.
Dále bývá v poznámkách uveden i jiný rozměr, který by mohl být použit.
(Ale všichni víme, že tam lze nacpat i jiný rozměr než je předepsán :-))

Nejvhodnější postup při výběru pneu je zadat do internetového vyhledávače (např. “seznam.cz”:[http://seznam.cz]) přesný rozměr gumy, vybírat mezi nalezenými výsledky a porovnávat.

Pokud máte vybraný přesný typ, značku, rozměr atp., tak je vhodné zadat tyto informace do vyhledávače zboží (např. na “zbozi.cz”:[http://zbozi.cz]) a vybrat vhodný e-shop s vhodnou cenou a gumu si objednat.

Také je možné navštívit nějakou prodejnu pneu a tam si jí vybrat a objednat.
Výhoda této možnosti je osobní konzultace s prodejcem, který vám sdělí veškeré potřebné informace a doporučí vám nejvhodnější pneu.

Záleží pouze na vašem osobním rozhodnutí a také na možnosti do nějaké prodejny dojet.

=== Značky na gumě ==

Př.: **140/80 R17 (69V) TL**

Kde:
**140** je výška pneu.
**80** je poměr výška / šířka v %.
**R** znamená radiální. (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
**17** je profil disku v palcích. (1 palec = 2,54cm)
**69** značí index zátěže (nosnosti). (LI)
**V** je rychlostní limit (index). (SI)
**TL** (tubeless) značí bezdušová pneu (TT (tubetype) – dušová pneu, RF (Reinforced) – zesílená kostra)

Informací na pneu je mnohem více, ale v podstatě vám stačí výše uvedené.
Bývá tam ještě např. výrobce, tlak na který se má pneu hustit, označení dezénu, různé kódy výrobce, jedná li se o přední (front) nebo zadní (rear) pneu, datum výroby, pro jaké klimatické podmínky jsou vhodné, tvrdost pneu, homologační znaky, šipka určující směr otáčení a spousty dalších informací.

=== Tabulka rychlostních indexů ==

Pokud vybíráte pneu a vaše motorka jede max rychlostí 200Km/hod, tak je vhodné vybírat pneu s rychlostním indexem do 200Km/hod čili >>U<<.
Tímto omezením můžete ušetřit nemalé finanční prostředky.
Naopak se nedoporučuje kvůli úspoře financí vybírat úmyslně pneu s nižším rychlostním indexem než jakým vaše motorka jede. Ono pokud by vám při 200Km/hod rychlostí praskla guma, tak bych nechtěl být na vašem místě.
Teoreticky by měli ty gumy vydržet i mnohem vyšší rychlosti než jaké jsou předepsány výrobcem, ale určitě bych na to nespoléhal.

==== Indexy rychlosti (SI) pneumatik: ==

|————————————-
|SI | Max. rychlost [km/hod]
|————————————-
|* L | 120
|* M | 130
|* N | 140
|* P | 150
|* Q | 160
|* R | 170
|* S | 180
|* T | 190
|* U | 200
|* H | 210
|* V | 240
|* W | 270
|* Y | 300
|* ZR | >240